Corona beleid

Regeling voor boekingen vanaf 18 februari 2022: terug naar normale reisadviezen!

Nu de reisadvisering weer is/wordt aangepast zodat alleen de werkelijk onveilige landen op rood en/of oranje (blijven) staan, keren we ook weer terug naar de normale reisvoorwaarden. Wij voeren bij code rood/oranje geen reizen uit. Wordt een reisadvies aangepast van geel naar oranje, dan heeft de reiziger recht op kosteloze annulering.

De afgelopen week zijn al meer dan 100 reisadviezen van landen door BuZa versoepeld en de komende week zullen er nog meer volgen.

De hoofdregel is en blijft: zien wij ons toch genoodzaakt om de reis te annuleren (vanwege covid-19 of andere reden), dan heeft elke klant de keuze tussen:
1) Omboeken zonder wijzigingskosten naar een andere reisdatum en/of bestemming.
2) Refund van reeds betaalde reissom (binnen 2wkn).

Verzekering!
Verzekeraars dekken gewoon bij code groen/geel. Bij code oranje wordt veelal wel dekking geboden, alleen is schade direct gerelateerd aan de oorzaak van het oranje reisadvies uitgesloten. Elke gerenommeerde verzekeraar heeft de afgelopen periode op de website geplaatst met de dekking onder de kleurcodes van de reisadviezen.


(eindigt 17 februari) Regeling voor boekingen vanaf 1 januari 2022 : desgewenst voeren we ook weer reizen uit naar bestemmingen met code oranje!

De hoofdregel is en blijft: zien wij ons genoodzaakt om de reis te annuleren vanwege covid-19, dan heeft elke klant de keuze tussen:
1) Omboeken zonder wijzigingskosten naar een andere reisdatum en/of bestemming.
2) Refund van reeds betaalde reissom (binnen 2wkn).


Groen / Geel / Oranje Reisadvies
Bij een groen en geel reisadvies kunnen reizen gewoon worden uitgevoerd, uiteraard met inachtneming van de inreisbeperkingen.
Veel bestemmingen hebben nog steeds een code oranje, niet zozeer omdat het er niet veilig is, maar primair omdat deze buiten Europa liggen en Buitenlandse Zaken vooralsnog niet essentiële reizen ontraadt gedurende de pandemie. Hier kunt u precies vinden wat de kleuren van de reisadviezen betekenen: https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/wat-betekenen-de-kleurcodes-bij-reisadviezen

Wij zijn van mening dat Corona nu op elke bestemming een gegeven is en geen reden om een land op oranje te houden. De reisadviezen en inreisbeperkingen van alle landen staan op de website: www.nederlandwereldwijd.nl.
Boekt u een reis, lees het reisadvies van het land van uw reisbestemming dan secuur door. Check HIER aan welke voorwaarden u moet voldoen bij het terugreizen naar Nederland van uw (oranje) reisbestemming.
Update (26 jan): bij terugkeer uit een oranje land (zeerhoogrisicogebied), is geen verplichte thuisquarantaine meer van toepassing als je geboosterd bent! https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederland-inreizen/eisen-vaccinatiebewijs-voor-reizigers-naar-nederland

Wij zijn bereid weer reizen naar oranje bestemmingen uit te gaan voeren in 2022, uiteraard alleen als dit naar onze mening, de inschatting van lokale partners en u als klant weer verantwoord kan. Uiteraard met inachtneming van de maatregelen vanuit reisdienstleveranciers en lokale overheden.

Omdat vrijwel alle landen een volledige vaccinatie eisen om te kunnen afreizen, kunnen/mogen we geen reizen uitvoeren naar (oranje) landen voor reizigers die niet (volledig) gevaccineerd zijn.

Dit beleid van weer veilig reizen uitvoeren naar oranje bestemmingen wordt door de ANVR ondersteund!

Wij hebben op ons boekingsformulier speciaal voor oranje reisbestemmingen een extra link aangebracht naar deze pagina, zodat iedere reiziger op de hoogte is van de regels. Door aan te vinken dat u deze pagina hebt gelezen gaat de reiziger akkoord met de inhoud hiervan.

Verklaring tekenen.
Na boeking naar een oranje reisbestemming sturen wij de reiziger eerst DEZE VERKLARING die onderdeel uitmaakt van de reisovereenkomst. De verklaring is opgesteld door de ANVR om iedereen duidelijkheid te verschaffen.

Wat betekent het voor de reiziger om te boeken bij code oranje? Voorheen was een code oranje altijd reden voor de reiziger om kosteloos te mogen annuleren. Dat is nu niet zo. Er bestaat geen recht om kosteloos te annuleren wanneer er bij code oranje geboekt is en het reisadvies voor vertrek niet afwijkt van het reisadvies / de situatie op de bestemming ten tijde van boeking. Daarnaast bestaat er geen recht op schadevergoeding in het geval van annulering.

De ANVR geeft over de verklaring het volgende aan:
Met het tekenen van de verklaring maakt de klant simpelweg duidelijk te zijn geïnformeerd over de status van het reisadvies voor de door hem geboekte reisbestemming op het moment van boeken én dat deze status ongewijzigd kan zijn op moment van vertrek”.

Daarnaast verklaart de reiziger dat zijn bemiddelaar/organisator hem op de risico’s van het reizen op bestemmingen met een oranje kleurcode vanwege coronabesmettingen heeft gewezen, erkent hij dat hij vanwege dit risico geen recht heeft om de overeenkomst kosteloos op te zeggen of terugbetaling te vragen van de door hem aan de organisator vooruitbetaalden gelden op grond van de wet en art. 9.9. van de ANVR reisvoorwaarden. Ook erkent de reiziger op grond hiervan geen recht te hebben op een schadevergoeding”. “Deze verklaring is dan ook vooral behulpzaam bij reizigers die inderdaad graag willen reizen, ook bij een Oranje reisadvies”.

De reisorganisatie mag niet ten nadele van de consument afwijken van de bepalingen uit de wet op de reisovereenkomst. De disclaimer is dan ook puur bedoeld voor situaties waarin het discutabel is of zich onvermijdbare buitengewone voordoen op basis waarvan de consument kosteloos zou mogen annuleren.

Rechten bij verslechterde situatie?
Wordt het reisadvies voor of tijdens de reis aangepast, dan gaan we met de reiziger in overleg. Is er sprake van een wezenlijk verslechterde situatie ten opzichte van het moment van boeking, of is de reden van de code oranje niet corona gerelateerd (onveilige situatie die de uitvoering van de reis niet mogelijk maakt)?
Dan heeft u recht op kosteloze annulering (binnen 2wkn) en desgewenst kunt u natuurlijk ook omboeken naar een latere reisdatum en/of andere bestemming.
Mocht tijdens de reis blijken dat repatriëring noodzakelijk is, dan regelen wij dat vanzelfsprekend voor u.

Zien wij ons genoodzaakt om de reis later alsnog te annuleren vanwege covid-19, dan heeft elke klant de keuze tussen:
1) Omboeken zonder wijzigingskosten naar een andere reisdatum en/of bestemming.
2) Refund van reeds betaalde reissom (binnen 2wkn).


Deze informatie wordt mogelijk nog verder aangevuld en uitgewerkt (laatste wijziging 26-jan-2022)



regeling voor boekingen t/m 31 december 2021: zorgeloos reis boeken en bij annulering door covid-19 geld terug!

Zorgeloos aanmelden groepsreis ondanks code oranje!
Voor vrijwel al onze reisbestemmingen is momenteel nog steeds code oranje van toepassing. De komende tijd zal blijken of er meer landen open gaan en onder welke voorwaarden. Het zal voor ons ook een puzzel worden om te kijken welke (groeps-)reizen de komende maanden uitvoerbaar zijn. Een belangrijke indicatie daarbij is natuurlijk de interesse en aantal boekingen voor een reis. Uiteraard voeren we alleen reizen uit wanneer het reisadvies voor de bestemming geel/groen is.

Om ons wat meer inzicht te geven kan je nu zonder enige verplichting een reis naar een land boeken waar nu nog een negatief reisadvies voor is. Je zit nergens aan vast en hoeft ook nog niet te betalen. Op het moment dat het reisadvies wordt versoepeld naar code geel/groen nemen wij contact met je op om te kijken of je de reservering wilt omzetten in een definitieve boeking. Pas na jouw akkoord vervalt het herroepingsrecht (zie onze reisvoorwaarden art 5) en sturen we de bevestiging met factuur. We gaan pas vluchten boeken als we zeker weten dat er een vertrekgarantie is en iedereen die heeft geboekt ook echt heeft aangegeven op reis te willen.

Zo helpen we elkaar om snel te kunnen handelen op het moment dat het hopelijk weer mogelijk is om naar meer landen te reizen!

Zien wij ons genoodzaakt om de reis later alsnog te annuleren vanwege covid-19, dan heeft elke klant de keuze tussen:
1) Omboeken zonder wijzigingskosten naar een andere reisdatum en/of bestemming.
2) Refund van reeds betaalde reissom (binnen 2wkn).

Hopelijk geeft dat iedereen voldoende vertrouwen om plannen te gaan maken en vol vertrouwen een reis te boeken. Blijf gezond.


Aanmelden Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe reizen, bijzondere projecten en bijv. extra vertrekdata? We verspreiden met enige regelmaat een digitale nieuwsbrief.
Meld je hieronder dan eenvoudig aan!