Het hart van de Zijde Route

Niveau

Licht
Reisduur
15 dagen
Aantal loopdagen
12 dagen
vanaf € 2173,-

In maart 2018 hebben we een oriëntatie bezoek gebracht aan Turkmenistan. Het was een bijzondere en in verschillende opzichten ongelooflijke kennismaking met dit vrij onbekende en nogal gesloten land. Het was één van de Sovjetstaten en het is nog steeds erg verbonden met Rusland. Het toerisme staat nog in de kinderschoenen en aan het idee van wandelvakanties moet men nog erg wennen.

Turkmenistan is het land dat een centrale positie inneemt als je praat over de “Zijde Route”.  De vele ruïnes en prachtige bouwwerken uit de Middeleeuwen laten zien dat het een belangrijke schakel was in de handel tussen oost en west. Na de val van de Sovjet Unie heeft het land een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Dat is vooral te zien is aan de nieuw in wit marmer opgebouwde hoofdstad Ashgabat.  Het is een fenomeen wat je totaal niet verwacht bij een nomadische woestijnstaat.

Turkmenistan is ook typisch Centraal Aziatisch: onmetelijke woestijnen en steppen, heel dun bevolkt en doorsneden en begrenst door wonderlijke bergketens. Van dit alles proberen we je op deze reis te laten proeven. Dat betekent best veel rijden en elke dag een langere of kortere wandeling en meestal kamperen om de omgeving beter te kunnen voelen en in je te kunnen opnemen. Je zult je ogen uitkijken bij de bijzondere natuurlijk fenomenen zoals de deur naar de hel: Darwaza. Daarnaast is het zeker zo belangrijk dat de mensen die je tegenkomt zowel in de stad als in de kleine plaatsjes op het platteland zonder uitzondering bijzonder vriendelijk zijn en ook qua maaltijden wordt er heel goed voor je gezorgd. Kortom wie naar een bijzondere bestemming wil moet verder lezen bij de dag tot dag beschrijving.


Het hart van de Zijde Route dag tot dag


Een opmerking vooraf
Er zijn diverse factoren die onderweg onze reisplannen kunnen beïnvloeden, hoe goed de reis ook is voorbereid. De reisleiding kan zich echter genoodzaakt zien om tijdens de reis verschuivingen in het programma aan te brengen. Deze routebeschrijving is daarom slechts een leidraad, waarvan onderweg kan worden afgeweken, indien mogelijk in samenspraak met de groep. Factoren die bij deze beslissing een rol spelen, zijn o.a. de veiligheid van de groep, de vorm en gezondheid van de deelnemers én begeleiding en de plaatselijke omstandigheden, zoals het weer en de beschikbaarheid van stromend water.

Reisschema
01 Amsterdam naar Ashgabat
02 Ashgabat, sightseeing
03 Ashgabat naar kamp bij Dushak Eretdag
04 Kamp Dushal Eretdag naar Hojakala dorp
05 Hojakala naar Dehistan
06 Dehistan naar Balkanabat
07 Balkanabat naar kamp aan de voet van de Sekidag
08 Sekidag naar de Chilmametkum woestijn
09 Chilmametkum naar Gozli Ata
10 Gozli Ata naar Yangisuw
11 Yangisuw naar Koymat
12 Koymat naar Balishem
13 Balishem naar Darwaza
14 Darwaza via Koya Ürgench naar Ashgabat
15 Transfer naar het vliegveld en terugvlucht naar Amsterdam

+
Dag 1
+
Dag 2
+
Dag 3

Amsterdam naar Ashgabat

Dag 1

Je vliegt met Turkish Airlines via Istanboel of met Lufthansa via Frankfurt naar Ashgabat de hoofdstad van Turkmenistan. Je kom er rond middernacht aan en meteen heb je de eerste verrassing te pakken. Je vloog de laatste uren over een donkere wereld en pas net voor de landing doemen wat lichtjes op. Ook de landingsbaan zelf is weinig verlicht zoals in zoveel afgelegen Afrikaanse of Aziatische oorden. Waarschijnlijk staan er maar 1 of 2 vliegtuigen aan een slurf te wachten op een vliegveld dat zo groot is dat het toch wel berekend is op miljoenen passagiers per jaar. Toekomstgericht zeg maar. Eenmaal binnen kom je in oogverblindende ruimte met ongeveer dezelfde loopbanden als op Schiphol met aan het eind van elke band een politie ambtenaar met een pet met een klep met een grootte die wij alleen kennen uit vroegere Oostblok films. Het luchthaven gebouw is verder leeg,  blinkend schoon en uitgevoerd in marmer, glas, glanzend staal en islam groen. Na het betalen voor je visum en het stempelen van je paspoort, ga je naar de bagageafhandeling. Je bagage staat waarschijnlijk al naast de lopende band. Dat gaat heel snel want er is waarschijnlijk geen ander vliegtuig dat aankomt. Verwarring over de bagage is er dan ook niet. Buiten worden we vriendelijk begroet door de gids en per taxi-busje gaat het nu door de stad-in-rust naar het hotel. Ook de stad is leeg, er is nauwelijks verkeer. De straten zijn breed, goed verlicht en schoon en de enorme witmarmeren gebouwen maken indruk of je het nu mooi vindt of niet. Hier en daar wordt zo’n gebouw verlicht met wisselende kleuren neon. Hoe je het ook draait of keert: het is een boeiende mix van vervreemding en onder de indruk zijn. Eenmaal in het hotel aangekomen blijkt dit een veel-sterren hotel te zijn met grote lichte kamers, luxe badkamers en heerlijke bedden. Er is wel wifi maar verder werkt er niks: Facebook, WhatsApp, Google of zelfs gewoon bellen is niet mogelijk.

Ashgabat, sightseeing

Dag 2

In de ochtend maken we een rondrit door de stad en de verbazing die gisteravond al over je heen kwam wordt alleen maar groter door de vorm en afmetingen van alle bezienswaardigheden. Van de grote Gypjak moskee, één van de grootste van de wereld en met gouden koepel, het FerrisWiel, de Neutraliteits Boog tot het enorme parlementsgebouw, het presidentiële Paleis en het Nationaal Museum. De lunch gebruiken we in een lokaal restaurant/café en de kwaliteit van het eten is uitstekend.  In de middag gaan we even buiten Ashgabat de benen strekken op het gezondheidswandelpad dat een beetje de omringende bergen oploopt zodat je van boven af een mooi zicht hebt op de archeologische plaats Nissa. ’s Avonds eventueel nog een stadsrondrit om nog eens die fantastische gebouwen met veelkleurige verlichting te bewonderen.

shgabat naar kamp bij Dushak Eretdag

Dag 3

Na een korte rit per jeep eerst over asfalt en daarna over een zandweg bereiken we de Chuli Kloof (ook wel Luipaard Kloof). Hier maken we een 3 tot 4 uur durende wandeling door het spectculaire klovenparadijs. Het soms smalle pad kronkelt langs de steile bergwanden waardoor je soms mooi zicht hebt op de diepe canyon. We keren weer terug bij de jeeps die ons dan brengen naar de kampeerplaats aan de voet van de 2e hoogste berg in de Kopetdag: de Dushak Eretdag van 2450 meter. We overnachten hier in tenten.

+
Dag 4
+
Dag 5
+
Dag 6

Kamp Dushal Eretdag naar Hojakala dorp

Dag 4

Na het ontbijt rijden we door de vruchtbare vallei aan de voet van de Kopet Dag naar de Kowata Grot. Via een trap daal je af naar het ondergrondse minerale water waarin sommige Turkmenen het leuk vinden om een bad te nemen met name vanwege de vermeende geneeskrachtige werking. Daarna rijden we verder naar het dorp Saiwan. We maken een korte wandeling naar het fort terwijl de lunch wordt klaargemaakt. Na de lunch maken we een wat meer serieuze wandeling door de bergen rondom Saiwan. Vervolgens rijden we verder naar het westen door de Kopet Dag om uiteindelijk kamp te maken in een woestijnachtig gebied bij het dorp Hojakala. We eten kampeerstijl en slapen in de tent na hopelijk een prachtige zonsondergang.

Hojakala naar Dehistan

Dag 5

In de ochtend na het ontbijt beklimmen we het 700 meter hoge topje Torkay in het landschap van de Maan Bergen. Lunchen doen we onderweg en ’s middags dwalen we door het ongewone landschap terwijl de zon de witte en grijze bergen steeds anders verlicht. In de namiddag rijden we verder naar de laagvlakte van Dehistan waar we kamperen bij de overblijfselen uit lang vervlogen tijden en we het gevoel kunnen krijgen die herinneren aan de oude karavanen. ’s Avonds en de volgende ochtend heb je de tijd om in de overblijfselen van deze oude stad wat rond te dwalen.

Dehistan naar Balkanabat

Dag 6

Onder weg naar de hoofdweg rijden we nog even langs de moskee van Dehistan en de oude begraafplaats. In de loop van de dag maken we nog een stevige wandeling naar de top van de uitgebluste moddervulkaan van Boyadag. Tegen het eind van de dag strijken we neer in het luxe hotel van Balkanabat. Balkanabat is een aardige stad met een mix van oude architectuur en nieuwe witte marmeren overheidsgebouwen. We bezoeken de bazar en eten in een restaurant. We kunnen hier weer eens lekker douchen en we slapen in een comfortabel bed.

+
Dag 7
+
Dag 8
+
Dag 9

Balkanabat naar kamp aan de voet van de Sekidag

Dag 7

Vandaag maken we de overgang van vlak woestijnlandschap naar meer bergachtige streken. ’s Morgens rijden we naar het kamelendorp Ajikui waar we bij een lokale familie de lunch kunnen gebruiken. Hier krijg je echt het gevoel dat je ver weg bent van Ashgabat. Zo’n beetje alles is hier bij het oude gebleven en de mensen zijn ook wat losser en spraakzamer. Daarna maken we een echt stevige wandeling de berg op. Hoewel we onder de 1500 meter blijven voelt het toch aan alsof we echt hoog in de bergen zijn omdat we gestart zijn bijna op zeeniveau. We krijgen in ieder geval een geweldig uitzicht op de steile kliffen en de woestijn onder ons. We dalen weer af en gaan kamperen aan de voet van de bergen.

Sekidag naar de Chilmametkum woestijn

Dag 8

Ook vandaag is het weer een combinatie van rijden en lopen. De Chilmametkumwoestijn heeft vele gezichten afhankelijk van het seizoen en of het geregend heeft of niet. Er groeien hier en daar wel struikjes en grassen. In nattere omstandigheden is het wat groener en als het lang droog is geweest is alles dor en geel en bruin. 80% van Turkmenistan bestaat uit woestijn dus we kunnen er niet omheen om vandaag ook een flink stuk te lopen in die prachtige lege omgeving waar we kunnen genieten van de stilte. We maken kamp in de vredige woestijn waar je helemaal tot jezelf kunt komen.

Chilmametkum naar Gozli Ata

Dag 9

De komende dagen staan in het teken van woestijnen, heilige plaatsen, oude zijderoute pleisterplaatsen en bijzondere natuurlijke fenomenen. We reizen al rijdend en wandelend door het onmetelijke binnenland van Turkmenistan eerst naar het noorden en dan naar het oosten.   We beginnen met een bezoek aan de helder gekleurde rotswanden van Yangikala. De verrassend rood, wit en bruine lagen zijn ooit gevormd door een oerzee. Als je daar zo middenin loopt is er niets anders dan verwondering over dit bijzondere landschap. Na een mooie wandeling in dit gebied zetten we per jeep koers naar Gozli Ata, een bijzonder afgelegen pelgrimsoord. Gozli Ata was een beroemde Soefi leraar uit de 14e eeuw die werd gedood door Mongoolse binnendringers. Ook de vrouw van Gozli Ata is hier begraven. Er is een Mausoleum en een begraafplaats met allerlei merkwaardige grafstenen en aandenken. We slaan ons kamp op niet ver van deze plek.

+
Dag 10
+
Dag 11
+
Dag 12

Gozli Ata naar Yangisuw

Dag 10

Vandaag rijden we eerst naar de steile kliffen die de binnenzee Garabogaz omringen. Deze binnenzee wordt door slecht een smalle strook land afgescheiden van de Kaspische zee. Na een makkelijke wandeling gaan we verder naar Yangisuw. Dit is een kloof waarvan de wanden dezelfde prachtige kleuren hebben als we gisteren hebben gezien bij Yangikala. We maken kamp op de bodem van de kloof en wie zin heeft kan nog een lekker stuk wandelen

Yangisuw naar Koymat

Dag 11

Vanaf nu rijden en wandelen we oostwaarts dwars door de grote woestijn, de Karakum waarvan de Chilmametkum en de Kyzylkum deel uitmaken. Tezamen beslaat de woestijn 70% van heel het oppervlak van Turkmenistan. Met 350.00 km2 is dat ongeveer 8 keer zo groot als Nederland! Bij de spierwitte kliffen van Koymat zoeken we een mooie plek om de tenten op te zetten. Daarna kunnen we te voet de schoonheid van dit landschap nog eens goed verkennen

Koymat naar Balishem

Dag 12

In de Karakum woont er gemiddeld slecht 1 mens per 7 km2, dat betekent dat het er erg leeg is. Toch zullen we een aantal semi-nomadische nederzettingen passeren. We zien hier yoerts en kamelen en we kunnen de vriendelijke bewoners ontmoeten zodat we meer te weten kunnen komen van hoe men hier leeft. We volgen o.a. het oude en droge rivierbed van de Uzboy rivieren en het oude fort van Ygdykala duidt erop dat dit gebied in vroeger tijden een veel belangrijker rol heeft gespeeld dan nu het geval is. Om de sfeer goed te kunnen aanvoelen maken we een mooie wandeling naar het fort. Later op de dag kamperen we in de stilte tussen de zandduinen van deze grote woestijn bij Balishem waar water voorhanden is.

+
Dag 13
+
Dag 14
+
Dag 15

Balishem naar Darwaza

Dag 13

Het is de laatste dag dat we off-road dwars door de woestijn rijden. Het landschap is toch steeds weer anders. Soms doorkruisen we grote velden met zandduinen dan weer is het een droge vlakte die wordt doorsneden door apart rotsformaties. Het is niet onwaarschijnlijk dat we regelmatig kamelenkuddes met hun herders tegenkomen op weg van niets naar niets. Het uiteindelijke doel van vandaag is één van de meest bizarre fenomenen in heel Turkmenistan en echt een ongelooflijke en indrukwekkende plek. Om een maximaal effect te bereiken lopen we de laatste  5 tot 10 km zodat we net bij donker aankomen. Wat eerst een vage gloed is die opstijgt uit de aarde, blijkt een gigantische krater die helemaal in brand staat. Het is de gaskrater Darwaza ongeveer 20-30 meter diep en 70 meter doorsnee. Dit wordt niet voor niks de deur naar de hel genoemd en het is een fascinerend schouwspel. Wanneer we uitgekeken en gefotografeerd zijn lopen we nog een klein stukje naar de plaats waar we voor ’t laatst kamp maken. Onze begeleiders hebben al een vuurtje aan en er wordt allerlei heerlijks op de BBQ gelegd.

Darwaza via Koya Ürgench naar Ashgabat

Dag 14

Na het ontbijt stappen we in de jeeps en voordat we goed op weg gaan bezoeken we eerst nog een zelfde soort krater als Darwaza maar dan met modderpoelen en eentje met kokend water. De reis sluiten we af met een rit over asfalt naar het noorden tot vlakbij de grens met Oezbekistan. Hier bezoeken we nog de oude pleisterplaats Konya Urgench dat z’n bloeitijd kende rond het jaar 1200 van onze jaartelling. Deze staat ook op de werelderfgoed lijst van de UNESCO. We lopen een tijdje door het historische park om allerlei imposante gebouwen uit de Middeleeuwen te bekijken, zoals de Sultan Tekesh Mausoleum en de hoge Kutlug Timur Minaret. Daarna gebruiken we de lunch in een cafeetje in het levendige naburige stadje. ’s Middags rijden we de laatste 50 km naar de verderop gelegen stad Dashoguz waar we ons melden voor de avondvlucht naar Ashagabat. Daar aangekomen worden we nog even naar het hotel gebracht om lekker te kunnen douchen en voor het laatste diner in het hotel. Daarna nog een laatste citytour waarna we worden afgezet bij het vliegveld. Als je van deze kant aan komt rijden dan valt het je misschien op dat de terminal is gebouwd in de vorm van een adelaar. Dit idee wordt versterkt doordat de verlichting zo is aangebracht dat het lijkt of de gigantische vogel zijn vleugels op en neer beweegt. Wat je er ook van vindt, bijzonder is het.

transfer naar het vliegveld en terugvlucht naar Amsterdam

Dag 15

Nachtvlucht terug naar Amsterdam, waar je ‘s morgen vroeg aankomt.

Het hart van de Zijde Route Prijzen/Data


Aantal deelnemers
Minimum aantal deelnemers: 8
Maximaal aantal deelnemers: 15

Bij 6 of 7 deelnemers kan de reis ook door gaan met bijbetaling van respectievelijk: € 175 of € 100,- p.p.

05 okt t/m 19 okt 2019
Het hart van de Zijde Route
€ 2175,-
19 okt t/m 02 nov 2019
Het hart van de Zijde Route
€ 2175,-

Inclusief/exclusief


  • Visumbrief, staatsregistratie en reispas
  • Vervoer in airconditioned busje of jeeps waar nodig
  • Overnachtingen in hotels in Ashgabat en Balkanabat inclusief ontbijt obv een 2-persoons kamer
  • Nederlandse reisleider
  • een Turkmeense tolk, een berggids en een kok
  • Overnachtingen in een tent obv 2 personen in één tent. Deze tenten nemen we mee vanuit Nederland en ieder wordt geacht voor dit doel ruimte vrij te houden in zijn of haar bagage
  • Wanneer er wordt gekampeerd: - toiletpapier, WC-tent, water om gezicht handen en voeten te wassen, drinkwater om tanden te poetsen, lenzen schoon te maken e.d.
  • Wanneer er geen andere mogelijkheden zijn wordt er gezorgd voor lunches en diners, tafels en stoeltjes
  • In restaurants, lokale café’s, lodges, motel of hotels: vaste menu’s, inclusief drinkwater, koffie, thee en pakjes sap
  • Flessen drinkwater voor onderweg
  • Kok en hulpje voor onderweg
  • Entrées voor het National Museum en het “Historical Park” in Konya Urgench
  • Deze reis valt onder de voorwaarden en garanties van ANVR+SGR+Calamiteitenfonds

ANVR
SGR
calamiteitenfonds
Optioneel
  • Retourvlucht Amsterdam-Ashgabat (met Turkish Airlines of met Lufthansa)
  • Greenseat (incl indien ticket via Snow Leopard geboekt)
  • toeslag voor een 1-persoon tent: € 100,-
  • toeslag 1-persoons kamer in de hotels: € 140,-
  • Evt. wijzigingskosten (alleen bij wijzigingen ná boeking) € 35
Niet bij de reissom inbegrepen
  • Visum voor Turkmenistan à USD 109 p.p. te betalen bij aankomst op het vliegveld in Ashgabat
  • Migratietax à 14 USD p.p. te betalen bij aankomst in Ashgabat
  • Foto fee in UNESCO historische parken
  • Reserveringskosten € 20,-- per nota
  • Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per nota
  • Souvenirs en persoonlijke uitgaven, drankjes anders dan bovengenoemd
  • Vervoer naar en van Schiphol
  • Fooien voor gids, kok en chauffeurs, ongeveer € 50- € 75 p.p.
  • Reisverzekering (verplicht), annuleringsverz (aanbevolen)
  • Evt. extra kosten i.g.v. een calamiteit
  • Vaccinaties
  • de lokale organisatie stelt wel matrasjes en slaapzakken ter beschikking maar die vonden wij onder de maat, dus zelf meenemen.

Het hart van de Zijde Route files en detail



Aanmelden Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe reizen, bijzondere projecten en bijv. extra vertrekdata? We verspreiden met enige regelmaat een digitale nieuwsbrief.
Meld je hieronder dan eenvoudig aan!