Han Willems – dec 2016

Wij hebben een prachtige tocht achter de rug, met de hele periode goed weer. Gids Herman en assistent- gids Cobra zijn buitengewoon goed in alle opzichten, zelden zo meegemaakt.

De tocht zelf dan. We hebben beiden zonder acclimatisatieproblemen de top bereikt. Wel tweemaal daags 125 mg Diamox tot de topdag, dat helpt zeker en ik raadt het iedereen aan.

Rongai kan goed in 7 dagen vind ik, al is elke dag extra natuurlijk risico-reductie. We hebben, in overleg met Herman (en mede op zijn aanraden) het klimschema aangepast. Omdat we beiden zonder enig acclimatisatie-probleem liepen hebben we de de extra dag in Mawenzi Tarn verruild voor een meer geleidelijke afdaling. Dus dag 4 van Mawenzi Tarn naar Kibo-hut (4720m). Dan niet al direct om 12 uur ‘s-nachts omhoog maar lekker slapen en om 5 uur in de morgen op pad naar de top. Je loopt dan eerst 2 uur in het donker en ziet onderweg de zon prachtig opkomen. Na de top weer terug naar  de tent bij Kibo-hut, en daar een nacht bijgekomen van de topdag. Vervolgens op dag 6 naar Horombo en op dag 7 naar de Marangu gate. Dit is een minder vermoeiend traject dan het oorspronkelijk afgesprokene, omdat je beter uitgerust naar de top gaat en niet direct door hoeft naar Horombo. Voorwaarde voor dit traject is wel dat men goed is geacclimatiseerd op Mawenzi Tarn. Als men het helemaal goed wil doen en er 8 dagen voor over heeft kan men die extra dag in Tarn erbij nemen en vervolgens ons loopschema volgen.

Voor mijn kleinzoon, die erg goed liep, was het een life-time ervaring, voor mij heel bijzonder om, na mijn kinderen, ook een kleinkind naar de top van deze berg te kunnen begeleiden.

Nogmaals dank voor jullie prima voorbereiding en advisering!

Aanmelden Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe reizen, bijzondere projecten en bijv. extra vertrekdata? We verspreiden met enige regelmaat een digitale nieuwsbrief.
Meld je hieronder dan eenvoudig aan!