Tijdspad en procedure boekingen COVID-19

Laatste update 6-augustus 2020

De ontwikkelingen met betrekking tot het Corona virus volgden elkaar in rap tempo op.
Om nog maar te zwijgen over de (omboekings-)voorwaarden van airlines, gesloten grenzen, reisadviezen en inreisbeperkingen.

Inmiddels gaan we stapje voor stapje weer voorzichtig de goede kant op! Sinds 15-juni kan er weer naar diverse landen worden gereisd. Hopelijk blijft de impact op het aantal besmettingen beperkt en gaat de wereld weer langzaam van het slot. Helaas is er vooralsnog geen enkele beweging/ontwikkeling die doet vermoeden dat reisadviezen voor bestemmingen buiten de EU op korte termijn versoepeld zullen worden. We zien ook dat airlines meer eisen stellen, bijvoorbeeld (Etihad en Emirates) dat je alleen aan boord mag wanneer je een negatieve pcr-test kunt overleggen die niet ouder is dan 96 uur.

Iedereen vraagt zich natuurlijk hardop af wat de gevolgen van de pandemie zijn voor de geboekte reizen deze zomer en komend najaar. We zouden niets liever willen dan iedereen duidelijkheid geven, maar ook nu nog zijn er veel variabele factoren die van invloed zijn op een groen licht, of een geannuleerde reis.

Betaling restant reissom?
Wacht maar met het betalen van het restant van de reissom tot er zekerheid kan worden gegeven dat de reis doorgaat.

Omboeken
Heb je een reis geboekt maar zie je het momenteel toch echt niet zitten om te vliegen / een verre reis te maken? Dan bieden we maximale flexibiliteit. Je kan te allen tijde omboeken naar een andere vertrekdatum. Boek je om naar een vertrek in 2021, dan hanteren we de reissom zoals deze in 2020 van toepassing is. Je betaalt ook geen omboekingskosten.
Vluchten omboeken kan op dit moment vaak ook, zonder dat je wijzigingskosten hoeft te betalen. Je betaalt veelal alleen een mogelijk tariefverschil als de nieuwe vlucht duurder uitvalt. Hoe eerder je omboekt, hoe kleiner de kans dat je meerkosten hebt voor de vlucht. Neem daarover alsjeblieft contact op, dan zoeken we de precieze regels en voorwaarden (deze verschillen per airline) voor je uit.

Om een grof tijdspad te schetsen, geven we hierbij wat meer informatie op basis van welke informatie wij beslissingen nemen en wanneer.

– Ongeveer 6wkn (binnen Europa 6-4wkn) voor vertrek zullen we kijken naar de situatie voor wat betreft de pandemie, dan hebben we het over onderstaande aspecten:
* Reisadvies Buitenlandse Zaken
* Eventuele updates kabinet (vwb vooruitzicht / termijnen versoepeling)
* Regels zoals inreisbeperkingen (bijv verplichte quarantaine) op bestemming en mogelijk bij terugkeer in Nederland.
* Kunnen airlines en lokale agenten/partners de reis veilig en verantwoord uitvoeren?
* Met welke hygiëne maatregelen moet je rekening houden?

Go of No Go?
Een definitief besluit nemen over doorgaan/annuleren van de reis nemen we 6-4wkn voor vertrek, of vanzelfsprekend eerder als er duidelijkheid is dat de reis wel/niet kan worden uitgevoerd. Wanneer iemand zelf eerder besluit te annuleren, dan gelden gewoon onze reis- en annuleringsvoorwaarden voor wat betreft de vlucht en het landarrangement.

Wat als wij de reis annuleren?
Mocht een reis geen doorgang kunnen vinden en wij de reis annuleren, dan zijn er de 3 mogelijkheden:
* direct omboeken naar nieuwe vertrekdatum (of andere reis / bestemming) met SGR garantie, beste keuze.
* Je ontvangt een voucher met SGR garantie
Hiermee kun je op een later moment een vergelijkbare reis boeken. Deze ‘Corona-voucher’ regeling is nu geldig voor uitgifte tot 1 januari 2021 voor reizen die door de Corona crisis niet uitgevoerd kunnen worden. Na 6 maanden mag je van de voucher afzien en alsnog refund aanvragen. Het reeds betaalde deel van de reis is in elk geval bij onverhoopt faillissement gedekt, een aan te raden keuze.
* geheel afzien van de reis of voucher: annuleren op eigen verzoek
Terugbetalingen in deze uitzonderlijke tijd kunnen heel lang duren omdat de reeds betaalde gelden van de reisorganisator bij de luchtvaartmaatschappijen en operators vastzitten. Bovendien worden deze ook vaak in de vorm van vouchers teruggegeven. Omdat de SGR garantie vervalt niet lang nadat de reis is geannuleerd (daarmee wordt de reisovereenkomst beëindigd) is dit geen aan te raden optie.
Mochten wij onverhoopt failliet gaan voordat de terugbetaling heeft plaatsgevonden, dan ben je het (aan)betaalde geld kwijt.

We wensen iedereen het beste toe de komende tijd en houden jullie op de hoogte van eventuele ontwikkelingen. We zullen de inhoud van dit bericht updaten wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.

Ander nieuws



Aanmelden Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe reizen, bijzondere projecten en bijv. extra vertrekdata? We verspreiden met enige regelmaat een digitale nieuwsbrief.
Meld je hieronder dan eenvoudig aan!