Tijdspad en procedure boekingen COVID-19

Laatste update 17-juni 2020

De ontwikkelingen met betrekking tot het Corona virus volgden elkaar in rap tempo op.
Om nog maar te zwijgen over de (omboekings-)voorwaarden van airlines, gesloten grenzen, reisadviezen en inreisbeperkingen.

Inmiddels gaan we stapje voor stapje weer voorzichtig de goede kant op! Vanaf 15-juni gaan de grenzen weer open naar meerdere Schengen landen. Hopelijk blijft de impact op het aantal besmettingen beperkt en gaat de wereld weer langzaam van het slot.

Iedereen vraagt zich natuurlijk hardop af wat de gevolgen van de pandemie zijn voor de geboekte reizen deze zomer en komend najaar. We zouden niets liever willen dan iedereen duidelijkheid geven, maar ook nu nog zijn er veel variabele factoren die van invloed zijn op een groen licht, of een geannuleerde reis.

Om een grof tijdspad te schetsen, geven we hierbij wat meer informatie hoe we hier in staan.

– Ongeveer 6wkn (binnen Europa 6-4wkn) voor vertrek zullen we kijken naar de situatie voor wat betreft de pandemie, dan hebben we het over onderstaande aspecten:
* Reisadvies Buitenlandse Zaken
* Eventuele updates kabinet (vwb vooruitzicht / termijnen versoepeling)
* Regels zoals inreisbeperkingen (bijv verplichte quarantaine) op bestemming en mogelijk bij terugkeer in Nederland.
* Kunnen airlines en lokale agenten/partners de reis veilig en verantwoord uitvoeren?
* Met welke hygiëne maatregelen moet je rekening houden?

Betaling restant reissom?
Wacht maar met het betalen van het restant van de reissom tot er zekerheid kan worden gegeven dat de reis doorgaat.

Go of No Go?
Een definitief besluit nemen over doorgaan/annuleren van de reis nemen we 6-4wkn (binnen Europa 4-3wkn) voor vertrek, of vanzelfsprekend eerder als er duidelijkheid is dat de reis wel/niet kan worden uitgevoerd. Wanneer iemand zelf eerder besluit te annuleren, dan gelden gewoon onze reis- en annuleringsvoorwaarden.

Mocht een reis geen doorgang kunnen vinden en wij de reis annuleren, dan zijn er de 3 mogelijkheden:
* direct omboeken naar nieuwe vertrekdatum (of andere bestemming) met SGR garantie, beste keuze.
* Je ontvangt een voucher met SGR garantie
Hiermee kun je op een later moment een vergelijkbare reis boeken. Deze ‘Corona-voucher’ regeling is nu geldig voor uitgifte tot 1 september 2020 voor reizen die door de Corona crisis niet uitgevoerd kunnen worden. Na 6 maanden mag je van de voucher afzien en alsnog refund aanvragen. Het reeds betaalde deel van de reis is in elk geval bij onverhoopt faillissement gedekt, een aan te raden keuze.
* geheel afzien van de reis of voucher: annuleren op eigen verzoek
Terugbetalingen in deze uitzonderlijke tijd kunnen heel lang duren omdat de reeds betaalde gelden van de reisorganisator bij de luchtvaartmaatschappijen en operators vastzitten. Bovendien worden deze ook vaak in de vorm van vouchers teruggegeven. Omdat de SGR garantie vervalt niet lang nadat je de reis annuleert is dit geen aan te raden optie.

We wensen iedereen het beste toe de komende tijd en houden jullie op de hoogte van eventuele ontwikkelingen. We zullen de inhoud van dit bericht updaten wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.

Ander nieuws



Aanmelden Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe reizen, bijzondere projecten en bijv. extra vertrekdata? We verspreiden met enige regelmaat een digitale nieuwsbrief.
Meld je hieronder dan eenvoudig aan!