Upper Dolpo

Niveau

Uitdagend
Reisduur
29 dagen
Hoogste punt
5200m
Aantal loopdagen
19 dagen
Overnachting in
tenten
vanaf € 3950,-

David Snellgrove onthulde de mysteries van Dolpo in zijn boek ‘Himalayan Pilgrimage’ (1961) en Peter Matthiessens beschrijving van Shey Gompa in het boek ‘de Sneeuwluipaard’ (1979) prikkelde de interesse van avonturiers. Ondanks deze aantrekkingskracht reist slechts een zeer beperkt aantal buitenlanders naar dit onbekende land met zijn ruige, bijna lege landschappen waar de geheimzinnige sneeuwluipaard en zijn prooidier, het blauwschaap, leven.

De trektocht naar Dolpo en Upper Dolpo is zeer exclusief: Om Upper Dolpo te mogen bezoeken moet er een permit van US$ 50 per dag (minimum 10 dagen). Een extra dag kost US$ 10 per dag. Dit verklaart de hoge prijs van de trektochten naar een unieke plek op aarde.

  • Ruige en ongerepte regio
  • Exclusief: special permit area!
  • Vluchten van/naar Juphal
  • Eeuwen terug in de tijd in Dho
  • Ervaar de lokale bevolking: Dolpo-pa
  • Het onovertroffen Phoksumdo meer

Upper Dolpo dag tot dag


Reisschema

01. Vlucht Amsterdam – Kathmandu
02. aankomst Kathmandu, vrije dag voor evt sightseeing
03. briefing, vrije dag voor evt sightseeing
04. Vliegen van Kathmandu naar Nepalganj, 1 uur, Hotel
05. Vliegen van Nepalganj naar Juphal, wandelen naar Dunai, 0,5 + 3 uur, 2100m
06. Dunai – Lingdo, 6 uur, 2450m
07. Lingdo – Lahini, 6 uur, 3200m
08. Lahini – Toltol of Niwarpani, 5 uur, 3525m
09. Toltol of Niwarpani – Dho, 5 uur, 4080m
10. Rust- / acclimatisatiedag
11. Do – Tok Khyu, 3 uur, 4200m
12. Tok Khyu – Jengla Bhanjyang – Nagon Khola, 7-8 uur, 4700m
13. Nagon Khola – Saldang, 7 uur, 3800/4000m
14. Rust- / wandeldag in en rondom Saldang
15. Saldang – Namgung Gompa, 4 uur, 4450m
16. Namgung Gompa – Sele La – Shey Gompa, 6 uur, 4400m
17. Rust- / wandeldag in en rondom Shey
18. Shey Gompa – Snow Fields Camp of Kang La Phedi, 5 – 7 uur, 4500 – 4300m
19. Snow Fields Camp (oost) of Kang La Phedi – Phoksumdo Noord, 4-6 uur, 3700m
20. Phoksumdo Noord – Ringmo, 4 uur, 3700m
21. Rustdag in en rondom Ringmo
22. Ringmo – Renje, 4 uur, 3100m
23. Renje-Chhepka, 3-4 uur, 2800m of Ringmo-Chhepka, 7uur
24. Chhepka – Sulighat of (indien gewenst Dunai), 4 uur, 2100m
25. Sulighat (of Dunai) – Juphal, 3 – 4 uur, 2350m
26. Juphal – Nepalganj – Kathmandu
27. Vrije dag Kathmandu, relaxen of evt sightseeing
28. Vrije dag Kathmandu tot aan vertrek Kathmandu, vertrek Nepal
29. Aankomst Amsterdam. (afh van airline kan je evt ook op dag 29 vertrekken en dezelfde avond weer in NL arriveren. Dan is er wel 1n extra hotel Kathmandu nodig).

Een avontuurlijke reis naar een land als Nepal kan nooit van minuut tot minuut worden gepland. Het ‘nieuwe en onbekende’ (en daarmee ook het onverwachte) zal voor ons altijd een belangrijk element blijven. Deze routebeschrijving is daarom slechts een leidraad, waarvan onderweg kan worden afgeweken.
De sirdar (de verantwoordelijke lokale gids) beslist hoe lang de looptrajecten zijn en waar de kampen worden opgezet; indien mogelijk in samenspraak met de groep. Factoren die bij deze beslissing een rol spelen, zijn de veiligheid van de groep, de vorm van deelnemers én begeleiding en de plaatselijke omstandigheden, zoals het weer, de dragers en de beschikbaarheid van stromend water.

+
Dag 1
+
Dag 2
+
Dag 3

Vlucht Amsterdam-Kathmandu

Dag 1

Vanaf Schiphol vliegt u met een overstap naar Kathmandu.

Aankomst Kathmandu

Dag 2

Het laatste uur van de vlucht naar Kathmandu heb je al een prachtig uitzicht op de Himalaya, bij goed weer tenminste! Het laatste stukje vlieg je over beboste kammen en rijstvelden de Kathmandu vallei binnen. Je landt op de luchthaven van Kathmandu en een uur later vind je jezelf in eens terug midden in de drukke chaos van de Nepalese hoofdstad.

Kathmandu ligt vrij centraal in Nepal in een vallei op ongeveer 1200 meter hoogte. Natuurlijk weet iedereen van de aardbevingen die in delen van Nepal hebben huisgehouden.
In de nieuwere wijken van Kathmandu is de schade beperkt gebleven. De oude monumenten, tempels en paleizen hebben wel de nodige schade opgelopen evenals vele oudere huizen in het oude centrum van de stad. Dat neemt niet weg dat de stad nog steeds een grote charme heeft en nog steeds is het geweldig om te dwalen door de kleurrijke straten en markten. Nog geen 60 jaar geleden was Kathmandu niet bereikbaar over de weg en de toenmalige koning Mahendra liet zijn Rolls Royce aan de grens helemaal demonteren en op de ruggen van dragers naar Kathmandu brengen. Daar werd de wagen weer in elkaar gezet om door de koning gebruikt te kunnen worden voor ritjes in de stad. Ook in Kathmandu staat de ontwikkeling niet stil. Veel mensen komen naar de stad om er een betere toekomst te zoeken. In vrij korte tijd is het inwoneraantal omhoog geschoten tot rond de 1 miljoen.

Wat je direct opvalt als je van het vliegveld naar de stad rijdt is de chaos: geiten en schapen lopen op straat, men schijnt zowel links als rechts te rijden; er zijn fietsers, fietsrickshaws, scooter en motorrijders, taxi`s, vrachtwagens en scheef op de wielen staande bussen. De meeste voertuigen zijn ouder dan 15 jaar en uit sommige komen vervaarlijke zwarte roetwolken die beslist onaangenaam zijn als je er net achter rijdt. Bij het inhalen wordt niet gelet op de middenstreep (als die er al is) en met ware doodsverachting zwiept men net voor de aanrijding weer terug op de eigen rijstrook. Gevaarlijk is het overigens nauwelijks want bij nader onderzoek wordt er in Kathmandu niet harder gereden dan 40 kilometer per uur, vaak langzamer, alleen het lijkt in deze drukte wel hard. Veel gebouwen zijn vervallen, maar er wordt ook veel nieuw gebouwd. De vrouwen dragen meest een saree (lange omslagdoek) en het duurt even voordat je alles wat zich aan geuren aanbiedt op een rijtje hebt: wierook, uitlaatgassen, mest, benzine, bloemen, zweet en rottend afval zijn het meest voorkomende. Kortom: een pandemonium aan indrukken dat je in eerste instantie (als je nog nooit buiten Westers gebied bent geweest) een cultuurshock kan bezorgen.

Kathmandu: briefing en evt sightseeing

Dag 3

Vandaag en dag voor de lokale briefing en sightseeing Kathmandu.

Aan het begin van de reis heb je tijd vrij te besteden in Kathmandu en omstreken. Een eerste wandeling door Kathmandu is overweldigend. Durbar Square met z’n aaneenschakeling van tempels en z’n smalle zijstraten vol kleurrijke mensen, handel en vertier is hét centrum en ademt een sfeer waarmee de hele oude stad is doortrokken. Iets verder liggen de prachtige Boeddhistische Stupa’s van Swayambhunath en Bodnath. Dat geldt ook voor Pashupatinath, een hindoetempelcomplex met crematie ghats (kades) aan de oever van de heilige Bagmati-rivier. De twee koningssteden Patan en Bhaktapur liggen net buiten Kathmandu. De “middeleeuwse sfeer” wordt er bepaald door de oude bebouwing, de tempels en de smalle straatjes, waar geen gemotoriseerd verkeer kan komen. Zelfs de stadsdelen zijn hier nog volgens het kastensysteem gegroepeerd. Patan heeft een fascinerend centraal Durbar Square met vele tempels, standbeelden en een koninklijk paleis. Tevens bevindt zich hier een van de mooiste boeddhistische kloosters in Nepal.

Bhaktapur was het meest oorspronkelijk gebleven en totaal autovrij. De aardbevingen hebben hier wel een grote schade aangericht en we moeten even afwachten hoe deze stad zich herstelt.

+
Dag 4
+
Dag 5
+
Dag 6
150M

Vliegen van Kathmandu naar Nepalganj.

Dag 4

Stop een kopie van paspoort en visum in je handbagage. Een vliegreisje van een uur brengt ons in Nepalganj, transfer naar Hotel Siddharta (Logies/Ontbijt).

2100M

Vliegen naar Juphal, wandelen naar Dunai.

Dag 5

Vroeg op! Het is een nog kortere vlucht naar Juphal, hopelijk is het weer goed genoeg om de vlucht op tijd te laten vertrekken. Bij slecht zicht kan er een dag – een enkele keer dagenlang – niet gevlogen worden. Bij aankomst in Juphal wordt de bagage verdeeld en beginnen we aan de eerste korte wandeletappe. We dalen af door het dorp Juphal over soms glibberige, steile paden en blijven dalen tot we de samenstroom van Suli en Bheri Khola (rivier) bereiken. We volgen de Bheri Khola nog een uur naar Dunai. We kamperen in de achtertuin van een lodge (3 uur, 2100m).

2450M

Dunai - Lingdo

Dag 6

We volgen de gehele dag de rivier tot de kampplaats in Lingdo, onder de heuvel van Tarakot. Vanuit Tarakot komt de route die start in Beni/Darbang en die door Dhorpatan loopt. De paden zijn goed en de wereld om ons heen is nog flink groen. Heel anders dan later in Upper Dolpo (6 uur, 2450m)

+
Dag 7
+
Dag 8
+
Dag 9
3200M

Lingdo - Laini

Dag 7

We volgen nog een stukje de rivier. Vlak vóór een grote hangbrug bij Khanigaon is een checkpost en iets verder de Chheddui Gompa. Over de brug trekken we de Tarap Vallei (of beter kloof) in, die we de komende drie dagen naar het noord-noordoosten volgen. (Als er op het normale pad landslides zijn kun je na de brug omhoog naar Khanigaon en dan op hoogte verder tot je weer op de route komt.) De Tarap kloof is niet bewoond, wel staan er in het seizoen grote, witte, vierkante “hoteltenten” – thee, winkelwaren (o.a. telefoonkaarten) en slaapplaatsen biedend voor (lokale) passanten. Er komen hier nog niet zo heel veel trekkinggroepen en toch is het pad aanzienlijk verbeterd en zijn er bruggen gebouwd. Het pad slingert geleidelijk omhoog door prachtige oerbossen en langs watervallen die in de Tarap-rivier uitkomen. Lahini is een mooie kampeerplek aan de oevers van de rivier, het water is uiteraard koud, maar ook verkwikkend na een dag klimmen! (6 uur, 3200m).

3525M

Lahini - Toltol of Niwarpani

Dag 8

Vandaag is een redelijk korte en eenvoudige dag. Eerst klimmen we weer en daarna gaat het Nepali flat richting ons kamp aan de rivier. Het pad is spectaculair maar gelukkig ook erg goed begaanbaar, want we lopen hier langs steile afgronden met diep beneden ons een kolkende rivier. Dit gegeven in combinatie met de kale en soms loodrechte rotswanden doet niet iedereen zich even comfortabel voelen. Bij Toltol heeft de muildierdrijver hulp nodig om de muildieren over het uitgehakte pad te loodsen. In dit gebied komen er steeds meer yaks voor (5 uur, 3525m).

4080M

Toltol of Niwarpani - Dho

Dag 9

Vandaag verlaten we de kloof weer. Dit gedeelte is erg nauw, waardoor het zonlicht slechts tijdelijk de omgeving kan verwarmen. Verder vriest het hier vanwege de hoogte praktisch altijd. We stijgen langzaam tot bijna 3800 meter hoogte. Vanaf het pasje met chörten aan het einde van de kloof kijk je het dal in waardoor we naar Dho zullen lopen.
Na een redelijk korte afdaling wordt de vallei wat breder en lopen we stroomopwaarts naar het noorden. Tenslotte verschijnt in de verte, aan het eind van het dal, Dho waarvan de huisjes dicht bij elkaar staan. Er zijn hier gebedsmuren en veel Stupa`s en van verre is al de witgekalkte Tibetaans-boeddhistische Gompa boven Dho te herkennen. De Tarap vallei is hier een brede vallei in een bergwoestijn waar op de hellingen alleen maar struiken groeien. Door zonlicht en schaduwen van wolken krijgen de bergen de meest schitterende kleuren (5 uur, 4080m).

+
Dag 10
+
Dag 11
+
Dag 12
4080M

Rust- / acclimatisatiedag in en rondom Dho

Dag 10

Het is onwerkelijk hoe de wereld er hier uitziet. We nemen dan ook een dag de tijd om deze bijzondere plek op het gemak te verkennen! Er zijn een aantal kleine maar interessante kloosters waaronder ook o.a. een Gompa van de Bon-po sekte, een voor-boeddhistische religieuze variant –
we kunnen naar deze Ship Chhok Gompa lopen in een zijdal van de Dho Tarap vallei.
Overal staan chörtens in een werkelijk schitterend landschap, waar ook de sneeuwluipaard leeft. De Ribu Bunpa Gompa ligt op een strategische plaats boven Dho en is alleen al om zijn uitzicht over de gehele vallei een bezoek waard.

De mensen, Dolpo-pa, die in deze Centraal-Aziatische afgelegen berggebieden leven gaan vaak nog puur Tibetaans gekleed in ruwe wol en schoenen met yakleren zolen. Hun huizen zijn robuust gebouwd met dikke muren van keien en getooid met gebedsvlaggen. Men heeft een semi-nomadisch bestaan en trekt in het warmste deel van het jaar rond met kuddes schapen en yaks op de hoge bergweides. Belangrijk voor hen is de doorvoerhandel van zout uit Tibet en daarnaast worden boter en wol uitgewisseld tegen o.a. granen en andere produkten uit het zuiden.
De moderne tijd is aanwezig in de vorm van zonnepanelen, tv-schotels, een motorfiets en mountainbike. Her en der zie je een soort van groentenkassen.

In het voorjaar kan je gadeslaan hoe de akkers geploegd worden met de yaks. In het najaar is men aan het oogsten en dorsen. Op deze hoogte kan alleen nog gerst als voedingsgewas worden verbouwd op geïrrigeerde velden. Verder leeft men van wat knolgewassen en veeteeltprodukten.

4200M

Dho - Tok Khyu

Dag 11

De huizen van de originele Tibetaanse dorpjes Tarap en Tok Khyu liggen verspreid in de vallei van de Tarap Khola. Het is slechts 3 uur langs de Tarap Khola stroomopwaarts lopen naar Tok Khyu. Lopend door deze fraaie dorpen is het aan te bevelen om het rustig aan te doen en zoveel mogelijk van dit bijzondere deel van de tocht in je op te nemen.
Hier zijn opnames gemaakt voor de verfilming van Seven Years in Tibet van Heinrich Harrer. Vrouwen halen de oogst binnen, terwijl mannen bezig zijn om het akkerland om te ploegen. Er is één grote school in de vallei, de Crystal Mountain School. Zo’n honderd kinderen uit de wijde omgeving gaan naar deze school. Ze krijgen zeven maanden per jaar les en velen van hen verblijven die tijd bij gastgezinnen. In de vijf wintermaanden is de school gesloten. Kakar Gompa is eveneens in de Tarap Vallei te vinden en in Tok Khyu de Chamba Gompa. Ons kamp bevindt zich net buiten het laatste dorp bij het begin van de klim naar de volgende pas (3 uur, 4200m).

4700M

Tok Khyu - Jengla Bhanjyang - Nagon Khola

Dag 12

We verlaten de min of meer bewoonbare wereld en gaan bij een grote chörten rechts omhoog het dal van de Jyanla Khola in. We klimmen rustig stijgend over een goed pad langs de helling naar de eerste hoge pas ( > 5000m) van deze reis, de 5200 meter hoge Jengla Bhanjyang, ook wel J(y)antha Bhanjyang genoemd op sommige kaarten. Aan het eind van de ochtend bereiken we de top, een breed zadel dat gemarkeerd wordt door een steenhoop met gebedsvlaggen.

We hebben een fantastisch uitzicht over de grijze en roodbruine bergen van Upper Dolpo en Tibet. Goed zijn de plooiingen in de bergruggen te zien. Bij mooi weer kun je in het zuidoosten de Dhaulagiri Himal zien. We dalen aan de andere kant van de pas eerst steil af over modderige steentjes en later tussen struikjes door die in de herfst knalrood en knalgeel kleuren. We volgen steeds het lange, kronkelige dal, meest langs de rivier. We zien hier mogelijk Bharal schapen op de steile hellingen. Kamp slaan we op aan de Nagon Khola (7 – 8 uur, 4700m).

+
Dag 13
+
Dag 14
+
Dag 15
4000M

Nagon Khola - Saldang

Dag 13

Inmiddels is vrij bekend wat een Nepalese sirdar verstaat onder “some up, some down”. De tocht verloopt feitelijk zo de hele dag richting Saldang, licht dalend boven de rivier. De eerste dorpjes zijn Chagaon, Suguggaon en Dundargaon, vrijwel volledig ‘Tibetaanse’ nederzettingen. Dit geldt zeker ook voor Saldang waar we 1 dag kunnen blijven. De grote huizen liggen verspreid over de helling. In de herfst wordt druk geoogst (7 uur, 3800/4000m).

4000M

Rust- / wandeldag in en rondom Saldang

Dag 14

We kunnen gewoon een dagje uitrusten na de eerste pas van de tocht. Misschien zien we grote zwermen kraanvogels die in deze tijd over de Himalaya naar het zuiden trekken.
De gompa en het kliniekje van de Amchi ernaast zijn een bezoek waard. Deze Amchi – Labrang Tundup – staat op veel foto’s in het grote boek “The caravans of the Himalaya” van Eric Valli.
Vanzelfsprekend zijn er ook mooie dagtochten te maken, bijvoorbeeld naar Karang waar zich het grootste deel van de film ‘The Only Son’ afspeelde. De film won een prijs op het IDFA-festival. Snow Leopard Adventures verzorgde de volledige logistieke ondersteuning van deze filmreis.

4450M

Saldang - Namgung Gompa

Dag 15

Een relatief korte dag, maar we klimmen door Saldang omhoog tot zo’n 4600 meter. Hier heb je een fantastisch uitzicht op het pittoreske dorp en de akkers van de vallei die zich ver beneden je uitstrekken. Vanaf dit punt loop je lange tijd door een kaal berglandschap de helling volgend licht dalend tot je diep beneden je Namgung ziet liggen. Na een omweg om een kloof kamperen we vandaag aan de rivier of bij Namgung Gompa (4 uur, 4450m).

+
Dag 16
+
Dag 17
+
Dag 18
4400M

Namgung Gompa - Sele La - Shey Gompa

Dag 16

Vandaag lopen we weer ruim boven de 5000m hoogte uit. Een lange, gestage klimtocht leidt ons naar de Gela (Sela) Bhanjyang (5100m), de pas die ons scheidt van de vallei waarin Shey Gompa ligt, gesticht in de 11e eeuw. Hoewel de afstand niet al te groot is, is het toch een behoorlijk zware dag, de hoogte laat zich immers weer gelden! We dalen dan af richting rivierbedding aan de westkant van de pas en lopen licht dalend langs de helling en 9 grote manimuren tot we in de verte de rode gebouwen zien van Shey Gompa (6 uur, 4400m). In de immense grootsheid van de omgeving is Shey Gompa zelf ook nietig, maar de lokatie is zondermeer insprirerend.

4400M

Rust- / wandeldag in en rondom Shey

Dag 17

Shey Gompa zelf is vrij klein en bevat als belangrijkste relikwie een Tibetaanse papieren rol met de mythe van Shey Gompa: “er zou in de omringende bergen een heilig meer te vinden zijn. Als een gelovige negen keer om het meer heen is gelopen, verandert het water in melk. Bij het drinken van deze melk komt Mount Kailash, het centrum van het omniversum voor zowel Hindoes als Boeddhisten, te voorschijn”.
Er zijn diverse uitzichtpunten boven Shey te bewandelen, prima plekken om de geweldige, overheersende rust en de onwerkelijke omgeving op ons in te laten werken. De kleine rotsgompa Tsakhang uit de 11e eeuw is een aanrader met een mooie weg er naar toe. Prachtige uitzichten en mogelijk zijn er ook Bharals te zien. En natuurlijk Shey Gompa zelf.
Yak-karavanen beladen met houten balken komen van de pas af en trekken via Shey naar Saldang.
Een zeer bijzondere, maar ook zeer zware invulling van het verblijf in Shey is het maken van de Kora (heilige rondgang) rond de Crystal Mountain (ligt schuin tegenover Shey richting Kang La). Deze tocht duurt echter zeker 10 uur en wordt dan ook niet door een ieder zo maar ondernomen. Velen kiezen om de krachten te sparen voor de zware aanstaande trekkingdag.

4500M

Shey Gompa - Snow Fields Camp (oost) of over de Kang La Phedi (5320m)

Dag 18

Wederom gaan we klimmen naar 5000m! De Kang La is de pas die ons scheidt van de vallei die we volgen naar het Phoksumdo meer. Het zal van de (en onze) omstandigheden afhangen of we aan de oost- of westkant van de pas kamperen. Er zijn niet veel mogelijkheden voor een kamp, maar omdat we twee dagen uittrekken om van Shey naar Phoksumdo te lopen is er voldoende flexibiliteit.

Vanaf Shey volgen we de rivier stroomopwaarts en steken die regelmatig over, halverwege een venijnig klimmetje, maar verder het dal volgen tot de laatste, steile 150m in sneeuw en half bevroren modder en puin naar de pas. Na de pas ruim 200m zeer steil naar beneden, daarna minder steil. Lengte van de dag kan dus variëren en de hoogte ook (5 – 7 uur, 4500 – 4300m).

+
Dag 19
+
Dag 20
+
Dag 21
3700M

Snow Fields Camp (oost) of over de Kang La Phedi - Phoksumdo Noord

Dag 19

Als het kamp over de Kang La Phedi is, zie je bij het opstaan de zon opkomen op de Kanjiroba.
We lopen naast en in de rivierbedding, komen in een kloof met berkenbomen en struikjes in herfstkleuren, gaan een brug over en steken in de kloof de rivier nog vele malen over rotsblokken over tot we het dal bereiken van de Phoksumdo Khola. Met de rivier rechts van ons lopen we door het dal met mooie herfstkleuren onderlangs de Kanjiroba met hanggletsjers. Later door luchtig naaldbos tot we het prachtige Phoksumdo Lake bereiken. De kampeerplek kiezen we aan de noordkant van het meer, zodat we morgen fit zijn voor de inspannende tocht langs de steile wanden (west) van het meer. Deze steile wanden zijn weer bekend uit de film ‘Himalaya’ van Eric Valli.
Totale looptijd hangt vandaag ook af van de keuze die gisteren is gemaakt (4 – 6 uur, 3700m).

3700M

Phoksumdo Noord - Ringmo

Dag 20

We volgen het pad westelijk langs het meer. Eerst gaan we 400m omhoog over een goed pad door een mooi herfstbos. Na het pasje omlaag over een steiler pad vertrapt door muildieren en yaks. Na bos en een brede rivierbedding komen we op het spannendste stuk, een langs en in/tegen de helling aangelegde weg die er spectaculair uitziet, zo’n 50 m boven het 600m diepe meer. Door de steile wanden is uiterste concentratie dan ook vereist! Als we stil staan, genieten we van het schitterend turkoois gekleurde Phoksumdo meer, dat wél een stuwmeer lijkt, maar het zeker niet is.
We kamperen tussen het meer en Ringmo en gaan van een laatste rustdag genieten. Een rustdag die overigens ook hier weer kan bestaan uit Ringmo en de omgeving ‘verkennen’. (4 uur, 3700m).

3700M

Ringmo

Dag 21

Rustdag in en rondom het pittoreske dorpje Ringmo. Tijd om de omgeving te verkennen en om de 8 eeuwen oude Thasung Tsholing Bon-Pö Gompa aan het meer te bezoeken. Het is op deze plek gesticht om te voorkomen dat jagers hier wild bijeen dreven, waar het niet kon ontsnappen.
Van 1996-2008 is een nieuwe, grotere hal gebouwd. Er zijn hopelijk monniken aanwezig! Peter Matthiessen, de auteur van de klassieker De Sneeuwluipaard, kon alleen de buitenkant bewonderen!
Het Phoksumdo meer zou ontstaan zijn na een gigantische aardbeving, waarbij een berg neerstortte in de Phoksumdo Khola. Of was het de wraak van een vrouwelijke Bon-Po demon, die werd verraden door de bevolking van Ringmo? Het meer is onwaarschijnlijk blauw, maar we mogen er niet in zwemmen of onze kleren wassen. Rondom Ringmo is een mooi heuvelachtig, parkachtig open landschap.

+
Dag 22
+
Dag 23
+
Dag 24
3100M

Ringmo - Renje

Dag 22

De laatste dagen zijn relatief kort. Wanneer de energie na zo’n lange, hoge tocht als deze misschien wat is opgebruikt, zijn de dagetappes op deze dagen ook nog gemakkelijk te volbrengen. Vanuit Ringmo stijgen we geleidelijk en op ons gemak naar het laatste uitzichtpunt op het meer. Daarna gaan we afdalen, passeren we de hoogste waterval van Nepal (bijna 200m!) met uitzichtpaviljoen en vervolgens komen we langs Sumduwa op 3100 meter, waar het hoofdkwartier van het Phoksumdo National Park gevestigd is. We zitten weer een aantal dagen in een kloof. Renje is de kampplek en wordt bij de lunch bereikt (4 uur, 3100m).
NB: Indien een extra dag aan het Phoksumdo meer gewenst is, dan kan dat, de laatste dagetappes worden dan vanzelfsprekend langer!

2800M

Renje - Chhepka

Dag 23

Wederom een korte dag, maar zie ook NB van dag 19. We steken in de kloof meerdere malen de rivier over en lopen geregeld door mooi bos. Eventueel kan het vandaag dus een lange dag worden, in één keer van Ringmo naar Chhepka ( 3 – 7 uur, 2800m).

2350M

Chhepka - Sulighat of (indien gewenst Dunai)

Dag 24

We volgen de Suli Khola richting Sulighat. De regio is mede bekend door de lotus-achtige plant ‘chuk’ genaamd die men zowel gebruikt voor azijn als voor medicijnen. Het landschap wordt weer wat bruiner en dor. Tegen de hellingen zien we weer diverse dorpjes waar de bewoners in het najaar bezig zijn om de oogst binnen te halen. We passeren de dorpjes Hanke, Roha en Parela onderweg, deze dorpsnamen betekenen: oog, wenkbrauw en wimper. We bereiken begin van de middag Sulighat (4 uur, 2100m)
NB: Indien gewenst kan nog worden doorgelopen naar Dunai (2150m), de laatste dag wordt dan gelijk aan de eerste dag, met dien verstande dat de route omhoog loopt!
NB: Van Chhepka kan via Sulighat en de Bhimbrug (99m) ook in een dag naar Juphal worden gelopen als er eerder tijdens de tocht een extra dag nodig was (7 uur, 2350m)

+
Dag 25
+
Dag 26
+
Dag 27
2350M

Sulighat (of Dunai) - Juphal

Dag 25

Grotendeels de wandel-etappe van dag 2 van deze beschrijving, maar nu dus omhoog. Vanuit Sulighat lopen we naar de grote hangbrug over de Bheri rivier en lopen westwaarts over een karrespoor richting Kalagaon. Hier gaat het pad vrij steil omhoog. We lopen door mooi terrassen-landschap en we hebben een prachtige terugblik op de akkers in het dal van de Thuli Bheri. De echt laatste klim van de trektocht loopt relatief steil door Juphal naar de kampplaats, in de tuin van een hotelletje net onder de airstrip van Juphal (4 uur, 2350m)

1300M

Juphal - Nepalganj - Kathmandu

Dag 26
Vandaag vliegen we terug van Juphal via Nepalganj naar Kathmandu. Ook nu weer is het afwachten of er gevlogen kan worden.

Vrije dag Kathmandu

Dag 27

Een dag om rustig na te genieten of bij te komen. Sightseeing is natuurlijk ook mogelijk.

Bijv. sightseeing Patan. Toen in 1482 koning Yaksha Malla overleed werd zijn land verdeeld onder zijn drie zoons en dochter. Zo ontstonden de koningssteden Kathmandu. Patan, Bhaktapur en Banepa. Patan met zijn prachtige kunst en architectuur staat bekend om zijn nijverheid in brons, zilver en koper. U brengt een bezoek aan Patans Durbar Square, de koninklijke baden, de tempels Mahaboudha en Krishna Mandir en de gouden tempel Hiranya Verna Mahabihar.

+
Dag 28
+
Dag 29

Vertrek uit Nepal

Dag 28

Vandaag vertrekt u weer uit Nepal. Veelal vertrekken de vluchten ’s avonds en kunt u deze dag nog van de vele facetten van de hoofdstad genieten. De transfer naar de luchthaven vertrekt zo’n 3 uur voor vertrek.

Aankomst Nederland

Dag 29

Veelal in de vroege ochtend komt u weer aan in Nederland.
Afh van de verkozen airline en het vluchtschema kunt u ook pas ’s ochtends op dag 29 vertrekken uit Nepal en bent u dezelfde avond weer in Nederland. Dat impliceert wel 1n extra hotel in Kathmandu.

Upper Dolpo Prijzen/Data


Voor de INCLUSIEF / EXCLUSIEF: scroll verder naar beneden (onder de foto).

25 sep t/m 23 okt 2020
Upper Dolpo
€ 3950,-

Maatwerk

Inclusief/exclusief


  • Groepsvervoer vanuit Kathmandu naar start trektocht v.v.
  • 4n Hotel in Kathmandu middenklasse obv 2-pers kamer, incl ontbijt
  • Binnenlandse vlucht(-en) incl tax
  • Hotelovernachting(-en) obv 2-pers kamer gedurende wandel/expeditie arrangement
  • Voorbereidingsbijeenkomst
  • Lokale briefing op bestemming
  • Deze reis valt onder de voorwaarden en garanties van ANVR+SGR+Calamiteitenfonds
Op trek
  • 3 maaltijden per dag (op de kampeerdagen wanneer de keukenploeg de maaltijden verzorgt)
  • Overnachtingen in tweepersoonstenten (incl. slaapmatje)
  • Gebruik van keukenmateriaal, borden, mokken, bestek etc.
  • Eettent, tafels & stoelen.
  • Engelssprekende Nepalese gids(en)
  • Kok, keukenjongens
  • Dragers (voor bagagevervoer trektocht: max 14 kg per persoon)
  • Alle benodigde peak en/of trekking permits, entree Conservation Area, TIMS (Tourist Information Management System)
  • Inner Dolpo special permit inbegrepen
  • Entree Shey-Phoksumdo National Park
  • Algemene medicijn- / EHBO-kit
Boek nu

ANVR
SGR
calamiteitenfonds
Optioneel
  • Retourvlucht Schiphol naar uw bestemming (uiteraard boekbaar via ons)
  • Greenseat (incl indien ticket via Snow Leopard geboekt)
  • Luchthaven transfers in Nepal (incl indien ticket via Snow Leopard geboekt)
  • Evt. toeslag eenpersoonstent €110
  • Evt. toeslag eenpersoonskamer
  • Evt. kosten huurmaterialen (bijv. slaapzak, donsjas)
  • Evt. wijzigingskosten (alleen bij wijzigingen ná boeking) € 35
Niet bij de reissom inbegrepen
  • Reserveringskosten € 20,-- per nota
  • Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per nota
  • Lunch + diner bij hotelovernachtingen
  • Persoonlijke uitgaven (o.a. souvenirs, wasserij, (fris)dranken)
  • Vervoer naar en van Schiphol
  • Fooien begeleidingsploeg
  • Visum
  • Reisverzekering (verplicht), annuleringsverz (aanbevolen)
  • Evt. extra kosten i.g.v. een calamiteit
  • Vaccinaties
  • Entree voor sights in Kathmandu zoals bijv. Durbar Square, musea en tempels (€ 1,-- tot € 5,--, Bhaktapur € 15,--)

Upper Dolpo files en detail


documenten & informatie


Visum Nepal
Visum Nepal

Bekijk hier het visumformulier.



Download
Algemene informatie
Algemene informatie

Download hier de achtergrondinformatie Nepal.



Download
Reisinformatie
Reisinformatie

Download hier de praktische reisinformatie incl paklijst.



Download


Aanmelden Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe reizen, bijzondere projecten en bijv. extra vertrekdata? We verspreiden met enige regelmaat een digitale nieuwsbrief.
Meld je hieronder dan eenvoudig aan!